Szlabany wjazdowe i szlabany parkingowe na osiedlu z okresu PRL-u – case study

Mogłoby się wydawać, że szlabany na osiedlach – zarówno wjazdowe/wyjazdowe, jak i parkingowe – to udogodnienia charakterystyczne dla inwestycji deweloperskich. W końcu to właśnie osiedla deweloperskie oddzielane są od okolicznej przestrzeni ogrodzeniami, a do wjazdu czy nawet wejścia na nie konieczna jest znajomość kodu do bramki bądź właśnie szlabanu wjazdowego. Jak się jednak okazuje, po szlabany osiedlowe sięgają także spółdzielnie mieszkaniowe na osiedlach z wielkiej płyty. Dziś przyjrzymy się świeżemu rozwiązaniu pewnego wielkomiejskiego osiedla z czasu PRL-u. Zapraszamy!

Atrakcyjne osiedle bez szlabanów parkingowych i wjazdowych – kontekst sytuacyjny

R. to osiedle, które zaczęło powstawać w latach 70 ubiegłego wieku – w internecie można zobaczyć fotografie z procesu budowania charakterystycznych dla PRL-u bloków z wielkiej płyty. Choć obecnie okres ten na ogół wspomina się negatywnie, samo osiedle cieszy się dużym zainteresowaniem osób poszukujących nowego miejsca do zamieszkania. Gdy na rynku nieruchomości pojawiają się atrakcyjne cenowo oferty mieszkaniowe, szybko znikają z serwisów ogłoszeniowych, jako iż lokalizacja osiedla R. stanowi gratkę zarówno dla młodych par planujących dzieci, jak i dla rodzin z dziećmi oraz seniorów.

Osiedle R. – pomijając kilka bloków ze wspólnotami mieszkaniowymi – należy do prężnie działającej, przyjaznej mieszkańcom spółdzielni mieszkaniowej. Spółdzielnia dba o zieleń, tworzenie placów zabaw, błyskawiczne naprawianie usterek. Na osiedlu są liczne trawniki do wypoczynku, ławki do siedzenia, a także udogodnienia poprawiające komfort życia mieszkańców: przychodnia rodzinna, markety (Biedronka, Lidl i Aldi), małe sklepy (prywatne i Żabki), przedszkola (państwowe i prywatne), żłobek, szkoła podstawowa (wcześniej również gimnazjum), różnorodne salony usługowe.

Co istotne, przez lata istnienia na R. nie stanął ani jeden szlaban osiedlowy – wszystko było wspólne, dostępne nawet dla ludzi spoza osiedla, m.in. osób zamieszkujących wspomniane bloki ze wspólnotami mieszkaniowymi.

Dlaczego na osiedlu zastosowano szlabany wjazdowe i parkingowe?

Pod koniec 2024 roku licząca ponad cztery dekady nieograniczona otwartość osiedla R. przeszła do historii. Na każdym wjeździe do osiedla pojawił się szlaban automatyczny, czekający na uruchomienie wraz z początkiem 2025 roku. Nieco wcześniej zaś postawiono dwa szlabany parkingowe na przynależącym do osiedla sporym parkingu dla mieszkańców. Z czego wynikała ta decyzja?

W ostatnich latach na R. zaczęły pojawiać się nowoczesne inwestycje deweloperskie. Apartamentowce wybudowano w miejscu starych nieużywanych budynków i zaniedbanego, pełnego dziur piaskowego obszaru. Problem w tym, że deweloperzy nie przewidzieli odpowiedniej ilości miejsca na parkingi dla swoich mieszkańców. W efekcie lokatorzy apartamentowców zaczęli masowo parkować na terenie zarządzanym przez spółdzielnię mieszkaniową osiedla R. Samochody były wszędzie, nierzadko blokowały chodniki. Nie tylko odbierały miejsca postojowe mieszkańcom R., ale także stwarzały zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi, utrudniając bądź nawet uniemożliwiając przejazd pojazdom specjalnym.

Zirytowani mieszkańcy R. zwrócili się do zarządu spółdzielni, prosząc o rozwiązanie problemu. Tak oto pojawił się pierwszy szlaban osiedlowy. Najpierw postawiono dwa szlabany parkingowe na parkingu. Ponieważ to nie rozwiązało sprawy, bo lokatorzy apartamentowców dalej parkowali wewnątrz osiedla, zamówiono kolejne szlabany na osiedla, by postawić je na każdym wjeździe/wyjeździe.

Jak szlabany na osiedlach mogą pomóc w organizacji przestrzeni dla mieszkańców?

Zakupione szlabany podzieliły jednolite dotychczas osiedle R. na dwie strefy: postojową i mieszkalno-postojową. Aby móc otwierać szlabany parkingowe, trzeba było wykupić dostęp do pierwszej strefy. Opcja ta została umożliwiona wyłącznie mieszkańcom osiedla R. Wymagała okazania dowodu posiadania mieszkania przynależącego do spółdzielni, co uniemożliwiło rejestrację zarówno osobom spoza spółdzielni, jak i tymczasowym lokatorom, np. wynajmującym mieszkania. Zweryfikowany właściciel mieszkania mógł zgłosić numer rejestracyjny swojego pojazdu w spółdzielni, musiał jednak dysponować dowodem rejestracyjnym. Za możliwość otwierania szlabanu parkingowego po sczytaniu rejestracji przez kamerę doliczano niewielką, wynoszącą kilka złotych opłatę do comiesięcznego czynszu za mieszkanie.

O ile otwieranie szlabanu na parking wymagało ponoszenia opłaty – stało się dodatkowym udogodnieniem – o tyle wjazdowe szlabany na osiedlach pozostawiono bezpłatne. Oczywiście one również podlegały ograniczeniom. By móc otworzyć wjazdowy szlaban na osiedlu, trzeba było zgłosić numer rejestracyjny swojego auta do spółdzielni.

A kurierzy, dostawcy żywności i awaryjne otwieranie szlabanu?

Nowoczesne szlabany parkingowe na osiedlu R. miały pomóc mieszkańcom, nie zaś utrudnić im życie ani obniżyć poziom bezpieczeństwa. Właśnie dlatego zastosowano rozwiązania takie jak awaryjne otwieranie szlabanu na sygnał karetki, straży pożarnej i policji, a także kod dla kurierów, dostawców żywności czy gości odwiedzających mieszkańców osiedla. Tego typu kod pozwalał otworzyć wjazdowy szlaban na osiedlu – ale nie szlaban na parking – by kierowca mógł wykonać zamówioną przez mieszkańca R. usługę, chociażby dowiedź mu ciepły posiłek pod drzwi.

Co z osobami spoza osiedla, przyjeżdżającymi do salonów usługowych bądź przywożącymi dzieci do szkoły, przedszkola czy żłobka? Szlaban osiedlowy nie utrudnia dojazdu do nich. Placówki te znajdują się w takich miejscach, że możliwe jest zatrzymanie się na miejscu postojowym przy ulicach biegnących dookoła osiedla. Poza tym część placówek – np. szkoła podstawowa – ma swój parking dla rodziców i pracowników.

Szlabany na osiedlach nie tylko deweloperskich – oferta dla spółdzielni mieszkaniowych

Jeżeli jesteś zarządcą spółdzielni mieszkaniowej na osiedlu starego typu i widzisz w historii osiedla wielkopłytowego R. odzwierciedlenie historii zarządzanego przez siebie terenu, zachęcamy Cię, byś rozważył montaż szlabanów osiedlowych. Szlabany wjazdowe i szlabany parkingowe – jeżeli na Twoim osiedlu znajduje się oddzielny parking – to rozwiązania przywracające przestrzeń prawowitym właścicielom. Niestety w dobie zagęszczania się inwestycji deweloperskich wolna przestrzeń do życia i parkowania staje się na wagę złota.

Natomiast jeśli jesteś mieszkańcem osiedla starego typu, który szuka rozwiązania problemu analogicznego do sytuacji z R., udaj się na zebranie rady osiedla bądź napisz wniosek do spółdzielni z omówionym przez nas rozwiązaniem. Nie musi ono zostać wdrożone w stu procentach tak samo, jednak szlabany na osiedlach mogą być krokiem w dobrą stronę – ku zwolnieniu miejsc postojowych dla mieszkańców oraz oczyszczeniu dróg wewnętrznych na osiedlu dla pojazdów specjalnych, gdy przyjdzie potrzeba ich wezwania.

Szlaban osiedlowy Beninca – jaki rodzaj szlabanu możemy Ci zaproponować?

Aby zoptymalizować koszty początkowe i eksploatacyjne, przede wszystkim polecamy Ci szlaban elektryczny – szlaban automatyczny niewymagający zatrudniania pracownika do obsługi. To ważne zwłaszcza w sytuacji, w której na osiedlu ma się znaleźć więcej niż jeden szlaban wjazdowy. Modele samoobsługowe będą pozostawać do dyspozycji zweryfikowanych mieszkańców osiedla bez konieczności dodatkowego sprawdzania upoważnień.

Dalej polecamy otwieranie szlabanu telefonem, które wykluczy konieczność kupowania pilotów bądź kart dla dziesiątek, setek czy nawet tysięcy mieszkańców osiedla. Warto, by piloty do szlabanu mieli sami pracownicy spółdzielni, np. działu administracyjnego. Jeżeli zaś chodzi o wspomniane otwieranie szlabanu telefonem, polecamy zawłaszcza moduł GSM. W przeciwieństwie do modułu wi-fi nie wymaga posiadania smartfona, instalowania aplikacji ani nawet łączenia się z internetem przez telefon. To wygoda dla użytkowników – wystarczy zadzwonić na numer przypisany do modułu GSM w szlabanie, a ramię szlabanu natychmiast się podniesie.

Jeśli chodzi o awaryjne otwieranie szlabanu, właściwy będzie szlaban otwierany syreną pogotowia, straży pożarnej czy policji. Tylko taki rodzaj szlabanu jest właściwy na osiedle zamieszkiwane przez masy ludzi wymagających od czasu do czasu pilnej interwencji, chociażby medycznej.

Kolejnym aspektem jest jakość wykonania szlabanu na parking osiedlowy bądź całe osiedle. Model przeznaczony do montażu na zewnątrz musi być odporny na trudne warunki atmosferyczne: wilgoć, deszcz, mróz. W zależności od miejscowości, w której znajduje się Twoje osiedle, możesz wyposażyć szlaban na osiedlu w ogrzewanie skrzyni fundamentowej. Wysokiej jakości szlabany automatyczne typu zewnętrznego znajdziesz w kolekcji Beninca przedstawionej na stronie RISE.

I wreszcie musisz zadecydować, jakie ramię szlabanu będzie właściwe. Na stronie RISE znajdziesz modele, w których ramię szlabanu jest do 5 m bądź do 8 m długości. W wąskich przejazdach lepsze będzie krótsze ramię, natomiast pamiętaj o pozostawieniu miejsca dla przechodniów i rowerzystów. Jeżeli potrzebujesz konsultacji w tym bądź jakimkolwiek innym aspekcie związanym ze szlabanami na osiedlach, skontaktuj się z nami telefonicznie lub e-mailowo. Oto namiary na nas: +48 798 859 859, marketing@beninca.pl.

Zachęcamy Cię również do zapoznania się z alternatywą szlabanów osiedlowych – słupkami automatycznymi. One również zabezpieczają teren przed nieupoważnionymi kierowcami i podzielają część cech szlabanów, jednak wiążą się z pewnymi dodatkowymi korzyściami i ograniczeniami. Przeczytaj poświęcony im artykuł: Słupki parkingowe automatyczne zamiast szlabanu automatycznego – kiedy to dobre rozwiązanie?