Słupki automatyczne a dostępność dla służb ratunkowych – jak to działa?

Słupki automatyczne, znane także jako bollardy bądź chowane słupki parkingowe typu automatycznego, stanowią nieodłączny element nowoczesnych systemów zarządzania ruchem. Ich głównym zadaniem jest regulowanie dostępu pojazdów do określonych stref, np. centr miast, osiedli mieszkaniowych, parków i placów, parkingów. Jednakże w tym samym czasie, w którym słupki automatyczne stanowią barierę nie do pokonania dla kierowców zwykłych aut, powinny zapewniać bezzwłoczny i bezproblemowy dostęp do chronionej strefy służbom ratunkowym, takim jak pogotowie, straż pożarna, policja. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się właśnie tej kwestii.

Jakie funkcje pełnią słupki automatyczne?

Do trzech najważniejszych funkcji chowanych słupków automatycznych należą:

  • ochrona przed nieautoryzowanym dostępem pojazdów: słupki automatyczne skutecznie blokują wjazd do określonych stref, a tym samym chronią życie i zdrowie pieszych, budynki i inne obiekty znajdujące się w danej strefie, całe przestrzenie miejskie,
  • regulacja ruchu samochodowego: słupki automatyczne można wykorzystywać w miejscach o dużym natężeniu ruchu oraz tam, gdzie ruch samochodowy miesza się z ruchem pieszym i należy wydzielić strefy bezpieczeństwa. Są to na przykład centra miast, dworce, tereny zabytkowe,
  • zarządzanie dostępem czasowym: dodatkowo słupki automatyczne mogą zostać zaprogramowane tak, aby zarządzać dostępem do pewnych stref poprzez wyłączenie ich z użytku samochodowego jedynie w pewnych dniach lub godzinach.

Warto pamiętać, aby przed zastosowaniem chowanych słupków automatycznych w przestrzeni miejskiej dobrze przemyśleć wybór modeli i plan funkcjonowania systemu barier drogowych. Należy zadbać o balans pomiędzy funkcjonalnością na co dzień a bezpieczeństwem w szczególnych sytuacjach, czyli kiedy w strefie odgrodzonej bollardami automatycznymi wydarzy się coś wymagającego natychmiastowego dostępu służb takich jak pogotowie ratunkowe, straż pożarna czy policja.

Chowane słupki automatyczne a dostęp dla służb ratunkowych

Jednym z głównych wyzwań stojących przed osobami planującymi zakup i montaż ruchomych zapór drogowych typu automatycznego jest zapewnienie służbom ratunkowym szybkiego i sprawnego dostępu do strefy zamkniętej w szczególnych sytuacjach. To kwestia bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa publicznego, i odpowiedzialności za zarządzany teren.

Priorytetami osoby poszukującej metod zarządzania chowanymi słupkami automatycznymi w sytuacjach kryzysowych powinny być czas i niezawodność. Wszystko dlatego, że w sytuacjach takich jak medyczne zagrożenie życia i zdrowia czy też pożar budynku lub przestrzeni liczy się każda sekunda. Kilka minut może przesądzić o życiu mieszkańców miasta bądź turystów oraz przyczynić się do zwiększenia kosztów naprawy obiektów zajmujących się ogniem jeden od drugiego. Dobre słupki automatyczne nie będą stały na przeszkodzie niezwłocznemu udzieleniu pomocy, lecz wspierały proces dbania o bezpieczeństwo na obszarze strzeżonym.

Istnieją różne technologie i procedury, dzięki którym słupki automatyczne mogą być niezawodne w trudnych sytuacjach:

  • zdalne sterowanie słupkami automatycznymi – jest to rozwiązanie dobre w przypadku sytuacji, w których o konieczności przyjazdu pogotowia, straży pożarnej czy policji wie się wcześniej niż w momencie, w którym pojazdy już czekają na wjazd. Nowoczesne słupki automatyczne pozwalają na zarządzanie grupowe, dzięki czemu można skorzystać z opcji takich jak „wszystkie w dół/górę” i pozwolić służbom ratunkowym na wjazd preferowaną drogą. To bardzo ważne w sytuacji, w której jeszcze nie wiadomo, którą ulicą będzie jechał pojazd, bądź nie wiadomo, ile pojazdów będzie chciało wjechać – być może do ugaszenia pożaru potrzebnych będzie kilka jednostek straży pożarnej, a każdy wóz wjedzie na teren chroniony inną drogą,
  • ręczne sterowanie słupkami automatycznymi – kolejne rozwiązanie skuteczne w sytuacjach, w których o przyjeździe służb ratunkowych wie się odpowiednio wcześniej, np. gdy dopiero wyjeżdżają z siedzib lub są w drodze. Dodatkowo ręczne sterowanie słupkami automatycznymi jest bardzo ważne w momencie braku dostępu do prądu z sieci wywołanego np. spaleniem instalacji w wyniku pożaru bądź innego typu awarią: prądu lub samych słupków elektrycznych. Należy jednak pamiętać, że ręczne chowanie słupków automatycznych wymaga sprawności i szybkości od pracowników fizycznych, którzy powinni opuścić manualnie wszystkie bollardy na czas przyjechania służb ratunkowych,
  • wbudowanie detektorów sygnałów specjalnych SIR.1 w słupki automatyczne – i wreszcie istnieje rozwiązanie w pełni oparte o automatyzację procesu uzyskiwania dostępu do strefy ogrodzonej przez służby ratunkowe, polegające na rozszerzeniu podstawowej funkcjonalności chowanych słupków automatycznych o detektor sygnałów specjalnych SIR.1. Taki detektor samodzielnie i niezwłocznie rozpoznaje sygnały karetek pogotowia, straży pożarnej, policji i innych służb ratunkowych, w tym sygnały WAIL, YELP, HI-LO i ciągłe HORN. Słupki automatyczne po wychwyceniu właściwego sygnału natychmiast się chowają, pozwalając służbom na wjazd, bez konieczności sterowania nimi – czy to zdalnie, czy to ręcznie.

Aby przygotować funkcjonalny i bezpieczny system bollardów, warto wyposażyć automatyczne bariery zaporowe we wszystkie trzy technologie. W przypadku słupków automatycznych RISE jest to możliwe – zachęcamy do kontaktu i omówienia rozwiązań skrojonych na miarę indywidualnych potrzeb. Zaproponujemy Ci najlepsze rozwiązania do Twojej unikalnej sytuacji.

Nie tylko automatyczne bariery zaporowe – o czym pamiętać, aby zapewnić bezpieczeństwo w strefach wydzielonych słupkami automatycznymi?

Zakup chowanych słupków miejskich typu automatycznego z funkcjami zdalnego sterowania, ręcznego sterowania w razie awarii prądu i detektorem sygnałów specjalnych SIR.1 to pierwszy krok w stronę zadbania o bezpieczeństwo strefy wydzielonej zaporami drogowymi. Jednakże należy przyjrzeć się jeszcze kilku obszarom:

  1. Stwórz plany awaryjne na wypadek różnych nieprzewidywalnych sytuacji. Po pierwsze gdyby z jakiegoś powodu zawiodły detektory sygnałów specjalnych SIR.1, w gotowości powinna czekać osoba mogąca w każdej chwili schować słupki automatyczne zdalnie i umożliwić bezzwłoczny wjazd służbom specjalnym. Nie powinna mieć miejsca sytuacja, w której trzeba szukać osoby z dostępem do zdalnego zarządzania słupkami automatycznymi, a tym bardziej taka, w której osoby pracujące w zarządzie danego terenu nie wiedzą, która osoba ma dostęp do panelu zarządzania słupkami automatycznymi. Po drugie gdyby z jakiegoś powodu zawiodły zarówno detektory sygnałów specjalnych SIR.1, jak i funkcja zdalnego zarządzania słupkami wysuwanymi, powinien istnieć protokół operacyjny ręcznego sterowania słupkami automatycznymi – powinna zostać do tego wyznaczona konkretna osoba i taki pracownik powinien być zawsze na miejscu,
  2. Zabezpiecz się na wypadek przerw w dostawie prądu z sieci. Może się niefortunnie zdarzyć, że sytuacja kryzysowa wymagająca przyjazdu służb specjalnych będzie miała miejsce akurat w czasie awarii sieci elektrycznej. Może również zaistnieć sytuacja, w której sieć elektryczna dozna awarii na skutek owej sytuacji kryzysowej – na przykład przewody uszkodzi pożar, powódź, ciężki lub ostry obiekt fizyczny. Dlatego bardzo ważne jest, abyś wybrał automatyczne zapory drogowe z awaryjnym podłączeniem do zasilacza UPS, samoistnie przełączające się na zasilanie awaryjne po wykryciu braku dostępu do prądu z sieci,
  3. Zabezpiecz się na wypadek trudnych warunków pogodowych. Dodatkowo, szczególnie w niektórych regionach Polski, może pojawić się problem z funkcjonowaniem słupków automatycznych w niekorzystnych warunkach temperaturowych: mroźną zimą. Aby bollardy automatyczne w przestrzeni miejskiej i innych ważnych miejscach pozostawały sprawne niezależnie od pory roku i pogody, wyposaż je w ogrzewanie skrzynki fundamentalnej, dostępne w ofercie RISE jako funkcja opcjonalna,
  4. Regularnie testuj pracę słupków automatycznych. Nie daj się zaskoczyć niespodziewanym awariom tylko dlatego, że wydawało Ci się, iż wszystko działa sprawnie. Wykonuj regularne testy prędkości chowania/wysuwania, płynności pracy i czułości słupków automatycznych, aby w momencie sytuacji kryzysowej działały perfekcyjnie,
  5. Poinformuj służby ratunkowe w mieście lub gminie o zamontowaniu słupków automatycznych z detektorem sygnałów specjalnych SIR.1. Nie musisz przeprowadzać szkolenia wśród pracowników pogotowia, straży pożarnej ani policji – z reguły służby te potrafią otworzyć słupki automatyczne sygnałem specjalnym. Jeżeli jednak nie, bo np. są to członkowie ochotniczych straży pożarnych, możesz im dostarczyć materiały drogą e-mailową, a także zaproponować jednorazowe bądź okresowe symulacje awaryjne.

Dodatkowe zalety zastosowania słupków automatycznych kompatybilnych z funkcjami dostępności dla służb ratunkowych

Na koniec należy podkreślić, iż słupki miejskie ze sterowaniem zdalnym i ręcznym, zasilaniem awaryjnym UPS oraz detektorem sygnałów specjalnych SIR.1 w żaden sposób nie tracą na podstawowej funkcjonalności. Dodatkowe sposoby zarządzania nimi nie czynią ich mniej, lecz bardziej funkcjonalnymi i bezpiecznymi. Mimo gotowości do natychmiastowego schowania się po odebraniu sygnały specjalnego słupki automatyczne na co dzień pozostają skuteczną barierą drogową dla pojazdów innego typu – takich, które nie powinny wjechać do wydzielonej strefy. To z kolei sprawia, że omówione dziś funkcje warto zamontować w każdym słupku elektrycznym typu automatycznego, nawet jeśli na danym terenie ryzyko wystąpienia sytuacji kryzysowych jest niewielkie.

Nowoczesne słupki automatyczne kompatybilne z funkcjami dostępności dla służb ratunkowych sprawdzają się również w innych sytuacjach wyjątkowych, niezwiązanych z kryzysami. Przykładowo są idealne, by szybko i wygodnie wpuścić na teren zazwyczaj strzeżony food trucki, pojazdy zabytkowe mające stanowić obiekty na wystawie w rynku, samochody ekipy rozkładającej scenę do mającego mieć miejsce koncertu w centrum miasta, samochody wystawców na targach tematycznych i wiele innych pojazdów. Dodatkowo tego typu słupki automatyczne przysługują się codziennym, zwyczajnym sytuacjom – pozwalają na wygodny i szybki wjazd chociażby pracownikom zakładu oczyszczania miasta.