Szlabany wjazdowe i wyjazdowe – różnice w działaniu
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe to technicznie te same urządzenia, na dodatek bez trudu mogą działać dwukierunkowo. Mimo tego w niektórych przestrzeniach lub okolicznościach nadaje im się funkcję ograniczoną: jednokierunkową. Jasny podział na szlabany wjazdowe i szlabany wyjazdowe organizuje ruch na parkingu, terenie firmowym bądź osiedlu strzeżonym, tak aby ułatwiać kierowcom poruszanie się, zapobiegać nieuprawnionemu wjazdowi czy też kontrolować liczbę pojazdów na ogrodzonym terenie. Przeczytaj artykuł i sprawdź, jak Ty możesz wykorzystać szlabany wjazdowe i wyjazdowe do organizacji i kontroli ruchu!
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe – organizacja ruchu (kierunek jazdy)
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe mogą zostać wykorzystane do organizacji ruchu, a precyzyjnie: do organizacji kierunku ruchu. Wyznaczenie kierunków poruszania się po parkingu lub osiedlu z wąskimi ulicami zapobiega kłopotliwym i potencjalnie niebezpiecznym sytuacjom takim jak nadjechanie pojazdów z dwóch stron, powstawanie korków w godzinach szczytu, przypadkowe kolizje związane z koniecznością wycofywania samochodu wzdłuż długiego bloku mieszkalnego czy ciągu zaparkowanych aut.
- Szlaban wjazdowy kontroluje dostęp na teren strzeżony. Aby robić to skutecznie, powinien otwierać się tylko przed uprawnionymi pojazdami, np. należącymi do mieszkańców osiedla lub pracowników firmy, którzy posiadają pilota, kartę lub aplikację, ich numer telefonu został dodany do bazy GSM bądź znają kod dostępu. Może też otwierać się po pobraniu przez kierowcę biletu na parking celem późniejszego opłacenia.
- Szlaban wyjazdowy służy do opuszczania ogrodzonego terenu. W zależności od umiejscowienia może mieć system weryfikacji (np. parking płatny, gdzie trzeba opłacić postój i włożyć do automatu bilet celem kontroli opłaty), ale nie musi (np. parking osiedlowy, gdzie wjeżdżają tylko osoby posiadające pilota, aplikację itd., więc nie ma potrzeby sprawdzać ich ponownie). W tym drugim przypadku może otwierać się automatycznie, skracając czas wyjazdu z terenu strzeżonego.
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe – kontrola ruchu (system identyfikacji)
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe służą nie tylko organizacji, ale także kontroli ruchu – regulowania kto, kiedy, jakim pojazdem i na jak długo może wjechać na dany teren. W tym względzie mogą być samowystarczalne (szlabany automatyczne), częściowo zależne od człowieka (szlabany elektryczne, ale podnoszone przez człowieka) bądź całkowicie zależne od człowieka (szlabany manualne).
- Szlaban wjazdowy może być każdym z typów wymienionych powyżej. Najczęściej spotykane są szlabany automatyczne (np. otwierające się po użyciu pilota, karty, aplikacji albo pobraniu biletu parkingowego) i szlabany elektryczne sterowane przez człowieka (np. wymagające okazania dowodu tożsamości, karty pracownika, innej przepustki). Nie ma natomiast sensu, aby szlaban wjazdowy otwierał się automatycznie bez żadnej formy identyfikacji kierowcy – montaż takiego szlabanu nie przyniósłby żadnej korzyści.
- Szlaban wyjazdowy także może być każdym z wymienionych wyżej typów. Najczęściej jest to szlaban automatyczny (np. szlaban parkingowy otwierający się na skutek okazania przez kierowcę opłaconego biletu bądź szlaban osiedlowy niewymagający podejmowania żadnej akcji przez kierowcę), w dalszej kolejności szlaban elektryczny zarządzany przez człowieka (np. szlaban na lotnisku, gdzie wymagane jest okazanie opłaconego biletu lub opłacenie go, jeśli wjazd na lotnisko trwał dłużej od ustalonego bezpłatnego limitu).
Przeczytaj: Jak otworzyć szlaban na osiedlu lub parkingu? Automatyczne otwieranie szlabanów i inne opcje
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe – systemy kontroli (identyfikacja i opłaty)
W nawiązaniu do poprzedniego punktu warto zaznaczyć, że szlabany wjazdowe i wyjazdowe w znacznej większości będą korzystały z innych systemów kontroli. Poniżej zaprezentowaliśmy przykładowe.
- Szlaban wjazdowy może otwierać się na pilota, kartę, aplikację, połączenie telefoniczne (moduł GSM), kod (domofon z kodem przed szlabanem). Może też otwierać się po pobraniu biletu z systemu parkingowego.
- Szlaban wyjazdowy, o ile nie zwalnia kierowców z podejmowania jakiejkolwiek akcji, może wymagać opłacenia biletu w automacie przy szlabanie lub włożenia już opłaconego biletu do weryfikacji.
Szlabany wjazdowe i wyjazdowe – poziom automatyzacji
Ponownie w nawiązaniu do powyższego istnieje różnica w poziomie automatyzacji szlabanów wjazdowych i wyjazdowych. Organizacja i kontrola ruchu wymagają, aby szlaban wjazdowy był przynajmniej do pewnego stopnia ograniczony w automatycznej pracy. Szlaban wyjazdowy może być w pełni automatyczny.