Na co zwrócić uwagę podczas wyboru szlabanu? (Szlabany na pilota, liczba cykli, czas otwierania)

Interesują Cię szlabany parkingowe, osiedlowe bądź inne? Zanim zamówisz wybrane produkty, zapoznaj się z niniejszym poradnikiem, by wiedzieć, na jakie cechy zwrócić uwagę. Dopasuj szlaban do miejsca, w którym ma się znaleźć, a także upewnij się, że wybrany przez Ciebie produkt ma funkcje ułatwiające wjazd i wyjazd samochodu, tak jak np. szlabany na pilota.

Szlabany parkingowe, osiedlowe, kolejowe

Do wyboru szlabanu należy podejść ze świadomością miejsca, w jakim produkt ma się znaleźć. Co prawda szlabany parkingowe nie różnią się od szlabanów osiedlowych czy kolejowych konstrukcją, działaniem ani też wyglądem, natomiast powinny odznaczać się innymi cechami, funkcjami, a to właśnie one bezpośrednio przekładają się na użyteczność zarówno szlabanu, jak i całego przejazdu.

Na wstępie warto zwrócić uwagę na materiały wykonania, odporność na uszkodzenia mechaniczne, ochronę przed trudnymi warunkami pogodowymi – zwłaszcza jeśli szlaban ma stanąć na zewnątrz bez zadaszenia. Dostępne są m.in. ramię aluminiowe, ramię stalowe. Ramię powinno być lekkie, ale też mocne, trwałe, odporne na próby sforsowania w wysokim stopniu. Może być prawo- lub lewostronne, a także prostokątne bądź owalne.

Dopasowanie szerokości szlabanu jako kontroli dostępu

Prywatne lub płatne parkingi, osiedla strzeżone i inne miejsca kontroli dostępu odgradza się szlabanem, by zabronić wjazdu wybranym kierowcom samochodów albo go ograniczyć. Dlatego bardzo ważne staje się dopasowanie szlabanu, a dokładnie ramienia, do szerokości przejazdu. Zbyt szeroki szlaban zwyczajnie się nie zmieści, natomiast przez zbyt wąski przedostanie się chociażby motocyklista. Pewnym kompromisem jest pozostawienie wąskiego przejścia dla pieszych.

Ale to nie wszystko, co warto wiedzieć o ramieniu szlabanu. Otóż im dłuższe ramię, tym szybsze zużycie, wyższa cena i mniejsza użyteczność chociażby z uwagi na wolniejszy czas otwierania. Oznacza to, że przy bardzo szerokich przejazdach lepsze od jednego długiego szlabanu będą dwa szlabany z krótszymi ramionami. Alternatywą jest ingerencja w teren poprzez podzielenie przejazdu na dwa węższe pasy ruchu, jak ma to miejsce np. w galeriach handlowych. Jeśli jednak zdecydujesz się na szerokie ramię aluminiowe, upewnij się, że w skład zestawu wchodzi podpora, na której ramię będzie mogło się oprzeć. Dostępny jest stały model podpory, a także alternatywny wariant ruchomy.

W kolekcji Rise znajdziesz szlabany do 5 m długości ramienia i szlabany do 8 m długości ramienia.

Parametry szlabanu: szybkość otwierania

Podstawowymi funkcjami szlabanu są bezpieczeństwo i ochrona prywatności. A jednak warto zadbać również o komfort użytkownika korzystającego ze szlabanu, np. mieszkańca osiedla strzeżonego czy pracownika firmy z prywatnym parkingiem. Na szybkość otwarcia szlabanu wpływ mają zarówno ciężar ramienia wynikający z długości i materiału wykonania, jak i automatyka (centrala) danego modelu.

Nowoczesne szlabany wjazdowe i wyjazdowe otwierają się do 10 sekund. Warto zwrócić uwagę, że choć taki czas wydaje się bardzo krótki, na popularnym parkingu – np. przy galerii handlowej – różnice pomiędzy otwarciem szlabanu w 0,5 sekundy i w 10 sekund są olbrzymie. Najszybsze modele potrzebne są nie tylko na popularnych parkingach, ale także na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Do zabezpieczenia osiedla wystarczy model wolniejszy, np. potrzebujący 5-8 sekund.

Parametry szlabanu: częstotliwość otwierania

Kolejny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, to liczba pełnych otwarć, na jaką pozwalają szlabany parkingowe czy miejskie. Jest to maksymalna liczba określona przez producenta. W opisach produktów znajdziesz ją m.in. jako intensywność pracy, cykle pracy (cykl to otwarcie i zamknięcie szlabanu), sprawność, częstotliwość otwierania. Uwaga jednak, bo podawane wyniki nie zawsze da się porównać od razu, bez przełożenia na wspólną miarę. Jedni producenci podają liczbę otwarć na godzinę, drudzy na minutę, a jeszcze inni określają wartość procentowo lub za pomocą przymiotników: intensywny, średnio intensywny.

Ważne! Zawsze wybieraj szlabany, które przewyższają Twoje potrzeby, bo lepiej przeszacować ruch niż niedoszacować. Jeżeli bowiem okaże się, że na parking wjedzie więcej samochodów, niż zakładałeś, automatyka ulegnie przegrzaniu i układ zabezpieczający wyłączy napęd. Kolejny kierowca chcący wjechać lub wyjechać będzie musiał poczekać, aż napęd się ochłodzi.

Najwydajniejsze szlabany parkingowe i drogowe to modele o sprawności 100%, czyli przeznaczone do pracy ciągłej. Oznacza to, że nie potrzebują odpoczynku wcale. Z kolei te mniej wydajne, atrakcyjniejsze cenowo, pozwalają na podniesienie ramienia od 100 do 200 razy na godzinę, co daje do 50% sprawności. Zastosowanie ich na mało ruchliwym parkingu bądź osiedlu strzeżonym jest dobrym kompromisem.

Automatyka – jednostka napędowa

Kolejną istotną cechą produktu jest rodzaj jednostki napędowej. Mamy do czynienia albo ze szlabanem elektromechanicznym, albo ze szlabanem elektrohydraulicznym. Oto ich cechy:

  • szlaban elektromechaniczny to model, którego automatyka obejmuje silnik elektryczny i przekładnię zębatą. Mimo iż za trwałość mechanizmu odpowiadają użyte materiały i konstrukcja, to jednak można przyjąć, iż szlaban elektromechaniczny jest bardziej podatny na uszkodzenia niż wariant elektrohydrauliczny. Najczęściej uszkodzeniom ulegają zęby przekładni – ścierają się, pękają. Warto wybierać produkty sprawdzonych firm, dzięki którym ma się gwarancję wysokiej jakości elementów konstrukcyjnych,
  • szlaban elektrohydrauliczny również ma silnik elektryczny, ale przekładnię zębatą zastępuje siłownik hydrauliczny. Element ten odznacza się większą odpornością na przeciążenia, a także zużywa się wolniej. Nie znaczy to jednak, że można zapomnieć o okresowych przeglądach czy konserwacji szlabanu. Zadbane urządzenie posłuży na dłużej, a szybko wykryte usterki są tańsze w naprawie.

Szlabany na pilota – udogodnienia szlabanu

Nowoczesny i funkcjonalny szlaban osiedlowy czy parkingowy powinien być sterowany zdalnie – tak, by kierowca nie musiał wysiadać z samochodu, żeby go otworzyć. Na niewielkim parkingu z ograniczoną liczbą miejsc postoju sprawdzi się szlaban otwierany pilotem. Wystarczy zakupić i rozdać użytkownikom parkingu tyle pilotów, ile jest miejsc – w razie czego w przyszłości można dokupić akcesoria. Pilot musi mieć odpowiednio daleki zasięg, trzymać baterię przez długi czas, być odporny na uszkodzenia mechaniczne i poręczny. Dobry wybór stanowi pilot w formie breloczka, jako że kierowcy często przyczepiają piloty do kluczy.

Komfortowe szlabany na pilota to obecnie standard na osiedlach deweloperskich.

Nie tylko za pomocą pilota! Aplikacja do bramy garażowej, na osiedle

Warto dodać, że szlaban otwierany pilotem nie jest jedynym modelem ułatwiającym kierowcom korzystanie z parkingu. W ostatnich latach na osiedlach strzeżonych, w garażach i parkingach podziemnych z płatnymi miejscami bardzo popularne stały się szlabany otwierane przy użyciu „pilotów” w formie aplikacji. Taką aplikację ściąga się na telefon, po czym za jej pomocą zdalnie podnosi się szlaban (bądź też podnosi skrzydło bramy garażowej, przesuwa skrzydła bram przesuwnych).

Bezpieczeństwo, prywatność, wygoda – szlabany na pilota i inne

Po zadbaniu o podstawowe, opisane wyżej cechy szlabanów przyjrzyjmy się raz jeszcze kwestiom bezpieczeństwa, prywatności i komfortu. Zanim złożysz zamówienie na szlaban o potencjalnie wysokiej jakości, koniecznie zweryfikuj, czy:

  • umożliwia ręczne otwieranie w przypadku awarii zasilania,
  • otwiera się automatycznie w przypadku awarii prądu lub samego szlabanu,
  • pozwala na wyłamanie ramienia bez uszkodzenia szlabanu w kryzysowych sytuacjach,
  • pozwala na awaryjne wysprzęglenie kluczem,
  • ma wbudowaną lampę ostrzegawczą bądź można go o taką lampę rozbudować,
  • ma wbudowane dodatkowo diody LED,
  • jest to model z wbudowanym radioodbiornikiem – na pilota, aplikację,
  • wykrywa sygnał alarmowy pojazdów takich jak karetka pogotowia czy wóz straży pożarnej, dzięki czemu automatycznie otwiera ramię i skraca czas dotarcia do osób potrzebujących pomocy,
  • ma fotokomórki wykrywające przeszkodę i blokujące ramię, by nie opadło na samochód, a tym bardziej na człowieka, który przemknął się za samochodem,
  • wchodzi w zestaw z akcesoriami, czy też trzeba kompletować elementy samodzielnie,
  • ma rozwiązania takie jak nalepki odblaskowe, gumy ochronne, fartuch ochronny.

Pobór energii i awaryjność – cena użytkowania szlabanu

Warto też porównać zużycie energii przez konkretne szlabany parkingowe, osiedlowe, drogowe czy inne. Producenci podają osobno wartość napięcia zasilającego, silnika elektrycznego, maksymalnego poboru mocy, maksymalnego momentu obrotowego. Niektóre modele przechodzą w tryb oszczędzania energii w trakcie spoczynku. Im więcej elementów elektrycznych, np. dodatkowo zainstalowane lampy i sygnalizatory, tym większy koszt z uwagi na zwiększenie poboru prądu.

Inne ważne parametry działania to chociażby zakres temperatur pracy, odporność na wodę. Materiały wykonania, elementy izolacyjne, wykończenie szlabanu bezpośrednio przekładają się na poziom awaryjności szlabanu. Także liczba dodatkowo zastosowanych udogodnień – mimo iż poprawia komfort użytkowania – zwiększa ryzyko awarii wymagających naprawy. Należy zatem zestawić cenę z użytecznością i wybrać to, co w danej sytuacji ważniejsze.

System kontroli dostępu

Zaprezentowane na stronie Riseweb pl szlabany można wykorzystać jako element systemu kontroli dostępu, co jest szczególnie ważne w miejscach wymagających ochrony najwyższej jakości, a także na parkingach płatnych i prywatnych. Są to szlabany na pilota, a także na żetony, karty magnetyczne czy bilety. Każdy szlaban można zintegrować z żetoniarką, wpłatomatem, biletomatem – do wyboru. Model z automatem na parking wymaga opłacenia biletu lub przyłożenia karty w celu zweryfikowania osoby chcącej przedostać się na teren strzeżony. W skład zestawu może też wchodzić urządzenie pokazujące, czy na parkingu zostały jeszcze miejsca wolne i – opcjonalnie – ile ich jest.

W ramach kontroli dostępu szlaban da się zintegrować z kamerą. W razie potrzeby iloty współpracujące z konkretnym modelem mogą być rozdawane tylko zweryfikowanym użytkownikom – mieszkańcom osiedla strzeżonego, pracownikom firmy – reszta kierowców zaś będzie opłacała bilet w automacie.