Jaki rodzaj szlabanu do pracy intensywnej?

Potrzebny Ci szlaban na parking, który sprawdzi się w intensywnie eksploatowanym miejscu – na parkingu przy galerii handlowej lub biurowcu, w centrum miasta albo przy parku rozrywki? Musisz wiedzieć, że nie każdy rodzaj szlabanu zda egzamin w tej wymagającej sytuacji. Grupą produktów, które powinny Cię zainteresować, są szlabany parkingowe do pracy intensywnej. Jakie mają cechy? Gdzie ich szukać? O tym w dzisiejszym poradniku, zapraszamy!

Przede wszystkim szlaban elektryczny

Ręczne podnoszenie i opuszczanie szlabanu w miejscu uczęszczanym przez dziesiątki czy nawet setki kierowców samochodów mijałoby się z celem. Dlatego Twoim pierwszym wyborem powinien być szlaban elektryczny. I to nie byle jaki, bo po pierwsze mający zapasowe źródło zasilania np. w postaci zasilacza UPS, po drugie zaś energooszczędny. Ta druga kwestia jest szczególnie ważna w miejscu o intensywnej eksploatacji, które w przypadku standardowego zużycia prądu przyczyniłoby się do ponoszenia wysokich kosztów miesięcznych. Warto też pamiętać, że szlaban elektryczny powinien dawać możliwość obsługiwania ręcznego w przypadku braku dostępu do prądu lub awarii. Odpowiada za to funkcja: awaryjne otwieranie szlabanu.

Nie tylko szlaban elektryczny, ale także szlaban automatyczny

Decydując się na komfortowy w obsłudze szlaban elektryczny, warto równocześnie postawić na szlaban automatyczny, czyli wariant w pełni zautomatyzowany. Ten rodzaj szlabanu ma ogromną zaletę w postaci możliwości połączenia go z urządzeniem ułatwiającym zarządzanie ruchem na parkingu – prostszym jak np. żetoniarka bądź rozbudowanym jak np. system parkingowy do pobierania biletów. Dzięki temu rozwiązaniu szlaban automatyczny nie musi być fizycznie zarządzany ani nawet doglądany przez człowieka. Kontrola przejazdu będzie się odbywała w pełni automatycznie, np. użytkownik na wjeździe będzie pobierał bilet, a przed wyjazdem z parkingu opłacał go w terminalu.

Pamiętaj jednak, że wybierając żetoniarkę, będziesz musiał pilnować dostępności żetonów i opróżniać kieszeń, kiedy się zapełni. Na intensywnie użytkowanym parkingu może to oznaczać konieczność oddelegowania jednego pracownika do weryfikacji stanu dostępnych żetonów.

Otwieranie szlabanu telefonem, kartą, pilotem

Mając szlaban automatyczny wyposażony w nowoczesne funkcje, możesz zapewnić wszystkim lub wybranym użytkownikom wygodne otwieranie szlabanu telefonem, pilotem, kartą zbliżeniową. Jest to rozwiązanie stworzone z myślą o parkingach i strefach, których użytkownicy – lub część – muszą mieć możliwość wjazdu bez ponoszenia opłat. Dobrym przykładem jest szlaban na osiedlu, który zweryfikowani mieszkańcy osiedla mogą komfortowo otwierać za pomocą pilota lub telefonu (do wyboru są popularniejszy moduł GSM i alternatywny moduł wi-fi). Inny przykład stanowi szlaban parkingowy na pilota lub kartę przy biurowcu – w tym wypadku piloty bądź karty otrzymują jedynie pracownicy biurowca, by korzystać z parkingu bezpłatnie, pozostali ludzie chcący zaparkować samochód zaś muszą pobrać bilet i uiścić opłatę w terminalu.

Otwieranie szlabanu na sygnał karetki także w strefach pracy intensywnej

Obecnie otwieranie szlabanu na sygnał karetki jest standardem w nowoczesnych szlabanach parkingowych automatycznych. Nic dziwnego, w końcu jest to funkcja, której nie sposób przecenić – prowadzi do ochrony życia i zdrowia ludzkiego, a także zabezpieczenia mienia. Muszą ją mieć również szlabany parkingowe do pracy intensywnej, które powinny wpuszczać pojazdy takie jak karetka pogotowia, wóz strażacki czy samochód policyjny bezzwłocznie, bez konieczności pobierania przez kierowcę biletu czy żetonu.

Szlaban parkingowy do pracy intensywnej – specyfikacja

Szlabany parkingowe przeznaczone do miejsc o intensywnej eksploatacji mają pewne unikalne cechy, które wyróżniają je na tle innych szlabanów elektrycznych pracujących automatycznie. Decydując się na ten rodzaj szlabanu, zwróć uwagę na:

  • liczbę cykli – podaną w ujęciu minutowym, godzinnym lub dobowym. Pojedynczy cykl obejmuje pełne otwarcie (podniesienie ramienia szlabanu; przyjęcie pozycji umożliwiającej przejazd) i pełne zamknięcie (opuszczenie szlabanu; powrót do pozycji zabezpieczającej). Szlaban automatyczny do pracy intensywnej powinien mieć jak największą liczbę cykli,
  • czas otwierania/zamykania szlabanu – liczba cykli szlabanu automatycznego ściśle wiąże się z czasem podnoszenia i opuszczania ramienia szlabanu. Jeżeli ten czas jest krótki, cykl również. W efekcie w ciągu godziny szlaban parkingowy może wykonać więcej cykli i wpuścić na parking bądź wypuścić z niego większą liczbę kierowców. To pomaga zapobiec kolejkowaniu się samochodów w miejscach o wyjątkowo intensywnej eksploatacji, chociażby przy centrach handlowych w soboty i parkach rozrywki w weekendy,
  • materiał wykonania – niebagatelne znaczenie ma również materiał, z jakiego zostały wykonane ramię szlabanu i centrala, zwłaszcza gdy chodzi o szlabany na osiedlach i parkingach odkrytych. Ramię szlabanu musi być odpowiednio lekkie (ale niepodatne na silny wiatr), dobrze wyważone, odporne na trudne warunki atmosferyczne, w tym deszcz, śnieg, lód, niskie i wysokie temperatury, nasłonecznienie. Tym bardziej musi być na nie odporna centrala, w której znajduje się mechanizm odpowiedzialny za pracę szlabanu automatycznego,
  • długość ramienia szlabanu – wybierz szlaban na parking o ramieniu optymalnym do szerokości przejazdu i samochodów, które powinny bezpiecznie wjechać na parking. Jeśli chcesz umożliwić wjazd do strefy strzeżonej dużym pojazdom, rozważ zamontowanie dwóch przeciwległych szlabanów parkingowych zamiast jednego o długim ramieniu – unikniesz w ten sposób konieczności montowania przeciwwagi, a także będziesz mógł liczyć na większą liczbę cykli dobowych. Musisz bowiem pamiętać, że dłuższe i cięższe ramię szlabanu podnosi się wolniej niż krótsze i lżejsze.

Szlabany wjazdowe i wyjazdowe z pętlą magnetyczną

W jaki jeszcze sposób usprawnić intensywnie eksploatowany teren blokowany szlabanem? Dobrym pomysłem jest wykorzystanie pętli magnetycznej – przewodowej lub bezprzewodowej. To rozwiązanie alternatywne wobec ustawienia z góry określonego czasu na podniesienie i opuszczenie ramienia szlabanu. Daje korzyść w postaci ochrony przejeżdżającego pod ramieniem szlabanu auta – jeśli z jakichś przyczyn kierowca nie zdąży przejechać w wyznaczonym czasie, ramię szlabanu się nie opuści. Dopiero kiedy samochód wyjedzie z obszaru objętego sygnałem czujników pętli magnetycznej, ramię szlabanu zostanie opuszczone.

To korzyść, którą daje szlaban wjazdowy z pętlą magnetyczną. Warto jednak wspomnieć także o zastosowaniu pętli magnetycznej w szlabanie wyjazdowym. W tym przypadku czujniki pętli mogą reagować już na samo podjechanie samochodu do szlabanu – ramię szlabanu podniesie się automatycznie bez konieczności wykonania akcji przez kierowcę. Jest to bardzo szybki i wygodny sposób na wypuszczanie kierowców z parkingu i efektywne zwalnianie miejsc postojowych dla nowych osób chcących zaparkować auto.

Jaki szlaban na parking o intensywnej eksploatacji wybrać? – propozycje RISE

Wiesz już, jaki rodzaj szlabanu sprawdzi się w przestrzeni intensywnie eksploatowanej przez samochody. Wiesz również, na co zwrócić uwagę, wybierając go. Teraz zaś poznasz szlabany parkingowe z kolekcji RISE, które spełniają kryteria ukazane w artykule. Oto nasze propozycje:

  1. Szlaban automatyczny EVA – jest to nowoczesny szlaban elektryczny typu elektromechanicznego stworzony z myślą o pracy intensywnej. Został wyposażony w ramię szlabanu montowane zgodnie z potrzebą klienta, a więc prawo- bądź lewostronnie. Szlaban parkingowy ma centralę umieszczoną na górze, dzięki czemu programowanie go jest łatwe, wygodne i szybkie. Warto zamówić wersję z awaryjnym zasilaniem szlabanu, które nie jest opcją domyślną. Ten rodzaj szlabanu dostępny jest w modelach:
  • EVA.5 o ramieniu szlabanu długości 5 m,
  • EVA.7 o ramieniu szlabanu długości 7 m,
  • EVA.8 o ramieniu szlabanu długości 8 m.
  1. Szlaban automatyczny LADY – jest to rodzaj szlabanu prostszy koncepcyjnie, o bardziej przemysłowej estetyce niż EVA. W przeciwieństwie do modelu EVA nie pozwala na zintegrowanie fotokomórek FTC.S z obudową szlabanu. On także działa elektromechanicznie i nadaje się do pracy intensywnej. Dostępny jest w kilku modelach wymiarowych:
  • LADY ma pomarańczową jednostkę centralną i ramię szlabanu długości 4 m,
  • LADY.5 różni się od poprzednika długością ramienia szlabanu, która tym razem wynosi 5 m,
  • LADY.SZARY ma szarą jednostkę centralną i ramię szlabanu długości 4 m.
  1. Szlaban automatyczny VE – trzeci rodzaj szlabanu do pracy intensywnej w ofercie RISE również jest elektromechaniczny. Pozwala na zamontowanie ramienia szlabanu po dowolnej stronie (prawej/lewej) bądź też zmianę domyślenego położenia. Jednostka centralna ma kolor pomarańczowy. W zależności od potrzeb możesz zdecydować się na:
  • VE.500 o ramieniu szlabanu długości 5 m,
  • VE.650 o ramieniu szlabanu długości 6,5 m.

Szlabany parkingowe dopasowane do różnych przestrzeni miejskich i prywatnych

Na koniec zebraliśmy dla Ciebie listę poradników, które mogą Ci pomóc wybrać szlaban na parking najbardziej dopasowany do Twoich potrzeb:

Jeżeli wiesz już, który szlaban automatyczny chcesz zamówić, bądź też masz pytania o szlabany wjazdowe dostępne w naszej ofercie, skontaktuj się z nami: +48 798 859 859, biuro@beninca.pl.