Jaki szlaban w szerokim przejeździe?
Wybór szlabanów wjazdowych do szerokich przejazdów może generować trudności i dylematy. Jakie szlabany drogowe sprawdzą się najlepiej i dlaczego? Lepiej wybrać jeden długi szlaban na osiedle lub parking czy może jednak zamontować dwa? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie masz opcje. Zachęcamy również do zapoznania się z naszą ofertą szlabanów parkingowych, osiedlowych i drogowych.
Długie szlabany wjazdowe – ramię szlabanu 10+ m
Jedną z możliwości zabezpieczenia szerokiego przejazdu jest zamontowanie szlabanu elektrycznego lub ręcznego z długim ramieniem. Ponieważ w takim wypadku ramię szlabanu będzie miało 10 czy nawet 12 m, niezbędna stanie się podpora szlabanu. Jeśli jej zabraknie, ramię szlabanu może zostać uszkodzone z uwagi na dużą wagę i kontakt z wiatrem, deszczem, śniegiem lub innymi negatywnymi czynnikami zewnętrznymi, nie tylko atmosferycznymi. Wystarczy, że rowerzysta czy przechodzień oprą się o niepodparte ramię szlabanu o znacznej długości, a może dojść do złamania.
Warto pamiętać, że:
- Szlaban elektryczny osiedlowy lub parkingowy jest wygodniejszy dla użytkowników i umożliwia zautomatyzowanie weryfikacji osób upoważnionych do wjazdu/wyjazdu z chronionego terenu. Weryfikacja może się odbywać nieodpłatnie (m.in. szlaban na pilota, aplikację w telefonie, kartę, brelok, szlaban z czytnikiem numerów rejestracyjnych) bądź odpłatnie (m.in. szlaban połączony z biletomatem, żetoniarką).
- Ręczny szlaban osiedlowy lub parkingowy jest tańszy od elektrycznego, ale wymaga zatrudnienia pracownika odpowiedzialnego za otwieranie i zamykanie szlabanu wjazdowego. Jest to korzystne rozwiązanie na terenach rzadko uczęszczanych (np. szlaban leśny) lub z ograniczoną liczbą miejsc postojowych (np. szlaban na parkingu przy posiadłości wakacyjnej, gdzie na dodatek nie ma dostępu do prądu z sieci).
Szlabany elektryczne i ręczne z długim ramieniem zastosowane w szerokim przejeździe pojedynczo zazwyczaj pozwalają kierowcom samochodów zarówno wjeżdżać, jak i wyjeżdżać. Nie jest optymalne rozwiązanie w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Może jednak się sprawdzić na parkingach i terenach prywatnych po pierwsze odwiedzanych umiarkowanie często lub rzadko, po drugie służących dużym i szerokim pojazdom, np. dostawczym. Pojedyncze szlabany elektryczne z szerokim ramieniem nadają się m.in. na teren magazynu, hali załadunkowej i rozładunkowej.
Szlabany elektryczne z podporą – jaką?
Chociaż do tej pory pisaliśmy o podporze w kontekście szlabanu automatycznego z ramieniem liczącym 10 m lub więcej, w rzeczywistości podpora potrzebna jest także w modelach z krótszym ramieniem. Zgodnie z zaleceniami producentów ramię szlabanu 5 m lub więcej powinno mieć podporę. W zależności od marki mowa np. o „wymaganiu podpory, gdy ramię szlabanu jest równe lub dłuższe niż 4 m” bądź „zalecaniu podpory, gdy ramię szlabanu jest równe lub dłuższe niż 5 m, ale wymaganiu, kiedy ramię szlabanu jest równe lub dłuższe niż 5,5 m”. Przed złożeniem zamówienia warto skonsultować tę kwestię z producentem. Jeżeli więc interesują Cię szlabany parkingowe i osiedlowe marki RISE, zadzwoń do nas: +48 798 859 859, bądź wyślij e-mail: biuro@beninca.pl.
Warto pamiętać, że:
- Podpora stała to rozwiązanie pewniejsze, solidniejsze. Tego typu podpora nie podnosi się wraz z ramieniem szlabanu, gdy zostaje otwarty. Na stałej podporze szlabanu można zamocować dodatkowe elementy, np. fotokomórkę.
- Podpora ruchoma nie zajmuje dodatkowego miejsca w przejeździe. Jest cienka i lekka. Nie wymaga montowania na podłożu. Kiedy ramię szlabanu się podnosi, przytwierdzona do niego podpora unosi się wraz z nim. Wybierając ten rodzaj podpory szlabanu, należy uwzględnić jej ciężar przy obliczaniu wytrzymałości szlabanu, wybieraniu sprężyny wyważającej ramię szlabanu i siłownika.
Funkcjami podpory ramienia szlabanu jest zapobieganie odkształceniu ramienia i długotrwałemu obciążeniu siłownika w trakcie spoczynku szlabanu wjazdowego, zabezpieczanie ramienia przed naciskiem z góry, zapobieganie przechyleniu ramienia w bok np. w wyniku naporu wiatru. Podpora szlabanu – zarówno stała, jak i ruchoma – może mieć regulowaną wysokość.
Dwa szlabany parkingowe w szerokim przejeździe
Alternatywą długiego ramienia szlabanu w szerokim przejeździe jest zastosowanie dwóch krótszych szlabanów drogowych. Jeśli przejazd ma zostać szeroki, bo np. jest to teren magazynu, na który wjeżdżają samochody dostawcze i ciężarówki, właściwe będą dwa szlabany elektryczne zamontowane po przeciwnych stronach przejazdu. Jeżeli jednak na teren chroniony wjeżdżają wyłącznie auta osobowe, lepszym rozwiązaniem okażą się dwa szlabany wjazdowe zamontowane na drodze lub wyspach i wyznaczające dwa osobne pasy, np. wjazdowy i wyjazdowy bądź dwa wjazdowe, jeśli wyjazd znajduje się w innym miejscu.
Warto pamiętać, że:
- Podzielenie drogi na dwa pasy i zastosowanie dwóch szlabanów parkingowych w szerokim przejeździe usprawni kontrolę wjazdu w miejscu o dużym natężeniu ruchu, np. na parkingu przy galerii handlowej.
- Dwa szlabany wjazdowe umieszczone po przeciwległych stronach jednego szerokiego pasa da się otwierać w tym samym czasie – pilotem, aplikacją, automatycznie za pośrednictwem czytnika numerów rejestracyjnych lub w inny sposób. Dzięki temu wygoda użytkowania takich szlabanów wjazdowych nie różni się do wygody korzystania z pojedynczego szlabanu elektrycznego.
W przypadku używania dwóch osobnych szlabanów wjazdowych wyznaczających oddzielne pasy lub umiejscowionych po przeciwnych stronach jednego szerokiego pasa konieczne jest korzystanie ze szlabanów elektrycznych, najlepiej szlabanów automatycznych. Używanie szlabanów ręcznych w takim układzie byłoby niewygodne i mało wydajne.
Szlaban parkingowy 6 m zamiast 7 m?
Jeżeli nie chcesz kupować modelu szlabanu parkingowego lub osiedlowego z długim ramieniem i wspierać go podporą, możesz wybrać ramię szlabanu krótsze o metr od światła przejazdu. W ten sposób umożliwisz wejście na teren chroniony pieszym oraz wjazd rowerzystom, rolkarzom. Nie zawsze jest to jednak dobre rozwiązanie. Jeśli montujesz szlaban na osiedlu strzeżonym, zapewne otoczysz osiedle ogrodzeniem z furtką otwieraną kodem. Wówczas montowanie krótszego ramienia szlabanu nie ma sensu i obniża bezpieczeństwo mieszkańców prywatnego osiedla.
Dwa szlabany na osiedlach wydzielające osobne pasy
Należy pamiętać, że decyzja o podzieleniu szerokiego przejazdu na dwa węższe i postawienie osobnych szlabanów wjazdowych przy każdym pasie nie zawsze jest dobra. Jeżeli wydzielone przejazdy okażą się zbyt wąskie dla karetki pogotowia czy wozu straży pożarnej, służby ratunkowe nie będą mogły wjechać. Upewnij się zatem, że podzielenie szerokiego przejazdu na dwa pasy z oddzielnymi szlabanami wjazdowymi jest bezpieczne. Jeśli nie, wybierz:
- pojedynczy szlaban parkingowy/osiedlowy z długim ramieniem z podporą stałą lub ruchomą,
- dwa szlabany osiedlowe/parkingowe umieszczone po zewnętrznych stronach przejazdu z podporami ruchomymi (ramię szlabanu 5< m) lub bez podpór (ramię szlabanu <5 m).
Dodatkowo warto wybrać nowoczesny szlaban otwierany syreną. Tego typu szlaban na sygnał karetki, straży pożarnej i policji sprawdzi się na osiedlu i w każdym miejscu, w którym znajduje się dużo ludzi.
Wybieramy rodzaj szlabanu: jedno długie ramię szlabanu czy dwa krótsze szlabany wjazdowe?
A zatem co wybrać: jedno długie ramię szlabanu z podporą czy może dwa krótsze szlabany wjazdowe z podporą lub bez? Tak naprawdę sprawdzić się mogą oba rozwiązania, wszystko bowiem zależy od kontekstu. Warto jednak pamiętać, że pojedynczy długi szlaban parkingowy wiąże się w większą liczbą wad niż dwa krótsze szlabany parkingowe. Oto zestawienie plusów i minusów zaproponowanych w artykule rozwiązań.
Jedno długie ramię szlabanu wjazdowego:
+ Dobry wybór na szlaban wjazdowy
+ Rozwiązanie korzystniejsze cenowo
+ Dobre rozwiązanie na terenie, na który wjeżdżają duże samochody
+ Pozwala skorzystać z opcji pozostawienia przejścia dla pieszych, co poprawia trwałość, wydłuża żywotność i zmniejsza koszt (szlaban 6 m zamiast 7 m, szlaban 5 m zamiast 6 m itd.)
– Nie nadaje się do wydzielenia dwóch pasów
– Wolniejsze otwieranie w stosunku do krótszego szlabanu parkingowego
– Większa awaryjność i szybsze zużycie względem krótszego szlabanu wjazdowego
– Niewłaściwe rozwiązanie do miejsc o dużym natężeniu ruchu
– Musi korzystać z podpory szlabanu
Dwa krótsze szlabany wjazdowe:
+ Dobry wybór na szlaban parkingowy, osiedlowy, wjazdowy
+ Szlabany wjazdowe otwierają się razem lub osobno – wedle potrzeb
+ Można wydzielić dwa pasy lub zostawić jeden szeroki przejazd (dla dużych aut) – wedle potrzeb
+ Szybkie otwieranie szlabanu parkingowego
+ Niska awaryjność i wolne zużycie
+ Dobre rozwiązanie do miejsc o dużym natężeniu ruchu
+ Jeśli ramię szlabanu nie przekracza 5 m, używanie podpory nie jest konieczne
– Droższe rozwiązanie względem jednego szlabanu drogowego
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą szlabanów RISE. Mamy szlabany parkingowe, szlabany osiedlowe i szlabany automatyczne przeznaczone do innych miejsc. W naszym asortymencie znajdziesz szlabany <5 m długości ramienia i szlabany <8 m długości ramienia. Jeśli interesuje Cię inne rozwiązanie, skontaktuj się z nami: +48 798 859 859, biuro@beninca.pl.
Przeczytaj też inne poradniki od RISE:
- Na co zwrócić uwagę podczas wyboru szlabanu? (Szlabany na pilota, liczba cykli, czas otwierania)
- Jak wybrać szlabany parkingowe do centrum handlowego?
- Szlaban na wjeździe na osiedle – bezpieczeństwo lokatorów, kierowców i pieszych
- Jak otworzyć szlaban na osiedlu lub parkingu? Automatyczne otwieranie szlabanów i inne opcje
- 6 powodów, dla których warto korzystać ze szlabanu automatycznego osiedlowego lub parkingowego